در فضيلت ناخن گرفتن: ازحضرت رسول (ص) منقول است كه ناخن گرفتن دردهاي بزرگ را منع ميكند و روزي را فراخ ميكند و حضرت امام محمدباقر (ع) فرمود كه براي اين به ناخن گرفتن امر كرده اندكه چون بلند شود شيطان در آن جا مي كند و مورث فراموشي است و حضرت صادق (ع) فرمود كه سنت موكد است ناخن گرفتن  و در حديث ديگر منقول است از حضرت محمد(ص) مردان را ميفرمود كه ناخن را از ته بگيريد و زنان را ميفرمود كه اندكي بلند بگذاريد كه زينت شما است و در روايت ديگر وارد شده است كه چند گاه وحي بر حضرت رسول(ص)نازل نشد از سبب آن پرسيدند فرمود كه  چگونه وحي باز نايستد و حال آنكه شما ناخن نميگيريد و چرك انگشتان را ازاله نميكنيد.(كتاب حليةالمتقين ،فصل هشتم؛تاليف عالم ربّاني ملّا محمدباقر مجلسي)

فوايد ناخن گرفتن و زمان ناخن گرفتن در روايات و احاديث ائمه(عليهم السلام)

فوايد ناخن گرفتن درروزجمعه در احاديثي از امام جعفر صادق(ع):

الف)ناخن گرفتن در روز جمعه ايمن ميگرداند انسان را از خوره وپيسي و كوري

ب)هركه در هر جمعه ناخن وشارب را بگيرد پيوسته با طهارت باشد تا جمعه ديگر

پ)گرفتن ناخن وشارب و شستن سر با خطمي در هر جمعه فقر رابرطرف ميكند و روزي را زياد ميگرداند.

درمان آزار چشم با گرفتن ناخن(روايتي از امام رضا(ع))

امام رضا (ع)شخصي را ديدند كه آزار چشم داشت.به آن شخص فرمودند:ميخواهي به تو چيزي بياموزم كه اگر به جا آوري هرگز درد چشم نبيني؟گفت :بلي. حضرت فرمودند كه در هر پنجشنبه ناخن بگير.آن شخص چنين كرد و هرگز درد چشم نديد؛و از امام محمدباقر نقل شده است كه هركه به اين مداومت كند آزار چشم نبيند.

رفع پريشاني با ناخن گرفتن

علي ابن بابويه گفته است و درحديث ديگر منقول است كه هركه ناخن هاي خود را در روزپنجشنبه بگيرد و يك ناخن را نگه دارد و در روز جمعه بگيرد خداوند پريشاني را از او زايل ميكند.

 

درمان درد دندان و درد چشم با ناخن گرفتن

در حديث معتبر از حضرت رسول(ص)نقل شده است كه:هركه ناخن هاي خود را در روز جمعه بگيرد،حق تعالي دردها را از سر انگشتان او بيرون كند و دوا را در آنها داخل كند و كسي كه در روز شنبه يا پنجشنبه ناخن وشارب بگيرد از درد دندان و درد چشم عافيت يابد.

از حضرت امير المومنين(ع)نقل شده است كه ناخن گرفتن در روز جمعه هر دردي را درمان ميكند و در پنجشنبه گرفتن روزي را فراخ ميكند.

 از حضرت صادق(ع) نقل  شده است كه هركه در روز جمعه ناخن بگيرد ريشه كردن بن ناخن ها از او برطرف ميشود.

 

از امام باقر (ع)روايت شده است كه هركه روز پنجشنبه ناخن بگيرد فرزندانش بسيار شود درد چشم نبيند و اگر كسي بخواهد ثواب پنجشنبه و جمعه را با هم بيابد ناخن ها را در روز پنجشنبه بگيرد و يكي را نگه دارد و در روز جمعه آن را بگيرد ويا همه را در پنجشنبه بگيرد و در جمعه سوهاني بر آنها بكشد و در وقت ناخن گرفتن بگويد«بِسمِ الله وَ بالله وَ عَلي سُنَّةِ مُحمَّدٍ وآل مُحمَّد»

از امام موسي(ع) روايت است كه اگر ميخواهي ناخن ها را در روز جمعه بگيراگر نميتواني صبر كني تا جمعه شود پس هرگاه بلند شود بگير.

همچنين حضرت محمد(ص)نهي فرموده اند از گرفتن ناخن با دندان.

كيفيت ناخن گرفتن در روايات:

 در حديث  معتبر وارد شده است كه در ناخن گرفتن از انگشت كوچك دست  چپ خود شروع كند و به انگشت كوچك دست راست خود ختم كند.سفارش شده است كه در هروقت ناخن ميگيريد خوب است ابتدا از انگشت كوچك دست چپ شروع كنيد.

(جهت توضيحات كامل تر رجوع شود به كتاب حليةالمتقين،تاليف عالم ربانيمحمدباقر مجلسي،در بيان آداب و اوقات ناخن گرفتن،فصل 8و9)

بيماري هايي كه با ناخن گرفتن رفع ميشود:

*بر طبق آنچه كه گفته شدناخن گرفتن در روز جمعه هر دردي را درمان ميكند

**پيسي، كوري، خوره،درد چشم ،درد دندان،برطرف شدن ريشه كردن بن ناخن ها،رفع پريشاني

و ديگر فوايد....

زايل شدن فقر،افزايش روزي،افزايش فرزندان و...